بیمارستان ولی عصر (عج) فسا

 hedere bimarestan 000597.jpg

آخرین اخبار

مشاهده کلیه اخبار

  • کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی
  • کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی
  • کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی
  • کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی
  • کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی
  • کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی

     به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی تخصصی وفوق تخصصی حضرت ولیعصر(عج) فسا،کارگاه آموزشی کنفرانس مهارت ارتباطی توسط مترون بیمارستان درتاریخ 2آذرماه 96 جهت گروه های هدف برگزار گردید.

گوشه هایی از مطالب مطرح شده در این کارگاه به شرح ذیل می باشد :

 

ارتباط موثر پرستار و بیمار

خیلی از افراد تصور درستی از ارتباط موثر و برقراری ارتباط با بیمار ندارند به عنوان مثال فکر می کنند همواره باید مطابق میل بیمار رفتار نمود اما این در صورتی است که حقیقت اینگونه نیست.ما در این مقاله قصد داریم تا ابتدا به ایجاد یک دیدگاه مناسب در خصوص ارتباط موثر پرستار و بیمار بپردازیم و سپس راهکارهای کاربردی را در این زمنیه بیان نماییم.

 

منظور از ارتباط موثر چیست؟

در این مقاله قصد نداریم تا به صورت دانشگاهی و کتابی به این سوال پاسخ دهیمبلکه سعی می کنیم تا ارتباط موثر پرستار و بیمار را به صورت کاملا کاربردی و قابل اجرا در محیط بیمارستان توضیح دهیم.

آیا یادگیری ارتباط موثر پرستار و بیمار تنها در محیط بیمارستان کاربردی است؟

مطمئنا پاسخ به این سوال منفی خواهد بود.

 

اگر به همکاران خود دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که اغلب پرستارانی که با بیماران و همکاران خود رابطه ی بهتری برقرار می سازند،در رفتار با اعضای خانواده و همچنین روابط اجتماعی خود در خارج از چهارچوب درمان نیز موفق تر هستند.

اما به چه دلیل؟

درصد بسیار زیادی از مهارتهای ارتباطی پرستاران در زندگی شخصی نیز قابل استفاده است و این خبر بسیار خوبی است زیرا با یک تیر می توان دو نشان را هدف گرفت و با آموزش مهارتهای ارتباطی نه تنها در محیط کار می توان از راندمان بالاتری برخورد بود بلکه از مزیت های ارتباطی ایده آل،در زندگی شخصی نیز بهره مند گردید.

چه نیازی به برقراری ارتباط موثر پرستار با بیمار وجود دارد؟

 

 

پرستاران را می توان به دو دسته تقسیم بندی نمود:

۱)دسته ای که از شیفت های خود بیزار هستند و همواره در پایان شیفت با اوقات تلخی،شیفت را تحویل پرستار دیگر می دهند.این افراد همواره از برخورد دیگران شاکی هستند و قادر نیستند تا به صورت صحیح ارتباطات خود را مدیریت نمایند.مسلما کار در بیمارستان برای این دسته از پرستاران چیزی جز درد و رنج و ناراحتی به دنبال نخواهد داشت.

۲)دسته دیگر افرادی هستند که سعی می نمایند تا بر دشواری ها و سختی های حرفه پرستاری نیفزایند.این دسته از پرستاران با وجود چالش ها و تنش های موجود تلاش می نمایند تا ارتباطاتی عالی را ایجاد نمایند و خود نیز از آرامش ناشی از این ارتبطات بهره مند گردند.

 

 

آیا تنها به دلیل رفاه بیمار باید ارتباط موثر برقرار نمود؟

عده ای تصور می نمایند که هدف از ارتباط موثر پرستار و بیمار تنها فایده ای است که نصیب بیمار می گردد اما حقیقت این گونه نیست.همان طور که میدانید ارتباطات امری دو طرفه است و در این میان هر دو طرف رابطه در نظر گرفته می شوند.

به عنوان مثال اگر شما به عنوان یک پرستار قادر باشید تا با بیمارتان یک رابطه ای ایده آل را تشکیل دهید مطمعنا هم خودتان و هم بیمار از این رابطه بهره مند خواهید شد.به احتمال زیاد تا کنون این موضوع را تجربه کرده اید که اگر یک حس خوب را در فرد دیگری ایجاد نمایید به دنبال آن خود نیز احساس نشاط بیشتری خواهد داشت.

بنابراین یکی از راهکارهایی که می تواند به ارتقا نشاط و شادابی پرستاران در محیط بیمارستان منجر گردد برقراری ارتباطی مناسب با اطرافیان و به دنبال آن بهره مند شدن از ایجاد این حس خوب می باشد.

آیا منظور از ارتباط موثر تنها برخورد با مهربانی است؟

عده ای تصور می کنند که زمانی که صحبت از ارتباط موثر پرستار و بیمار می شود منظور فقط موارد زیر است:

لبخند زدن

موافقت کردن

سکوت در برابر اعتراض

هر چیزی که بیمار می گوید درست است و

اما موارد گفته شده شاید در شرایط خاص درست و قابل اجرا باشد اما مطمعنا رفتار پرستاران همیشه نباید این گونه باشد.

 

تصور نماید یک بیمار در بخش اورژانس بیمارستان بستری شده است و حال عمومی وی کنترل است اما بیمار به شدت داد و فریاد می کند به نحوی که منجر به ترس و وحشت سایر بیماران بستری گردیده است.اما یک پرستار مجرب در این شرایط چه اقدامی انجام می دهد؟

 

یک پرستار مجرب تلاش می نماید تا ابتدا با روی خوش و کاملا محترمانه با وی صحبت نماید تا او را متقاعد نماید که سکوت بخش را رعایت کند اما اگر این نحوه برخورد سازنده و کارساز نبود، نیاز به داشتن یک رفتار قاطعانه و محترمانه خود را بیشتر نشان خواهد داد.

 

در واقع وی به گونه ای برخورد می نماید که نه تنها با احترام با بیمار صحیت نماید بلکه با قاطعیت جلوی بی نظمی در بخش را بگیرد.

پس منظور ما از ایجاد ارتباط موثر پرستار و بیمار،یک رابطه ی قاطعانه و محترمانه می باشد.