بیمارستان ولی عصر (عج) فسا

tech 2

تغذیه

 معرفی واحد واحد تغذیه :

نام و نام خانوادگی : الهام احرام پوش

مدرک تحصیلی :

کارشناس ارشد تغذیه

 

سوابق اجرایی :

  1. معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  2. مسئول بخش تغذیه بیمارستان حافظ شیراز
  3. مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی تهران
  4. دفتربهبود تغذیه معاونت بهداشت وزارت بهداشت
  5. کارشناس تغذیه بیمارستان شهیدای تجریش تهران

 

مقدمه :

امروزه نقش و اهمیت تغذیه در پیشگیری ، درمان و کنترل بسیاری از بیماریها بر کسی پوشیده نیست . در کنار اصلاح فرآیندهای تهیه و طبخ غذا که به کمک تحقیقات علمی بدست آمده نباید از نقش آگاهی و دانش مردم در بکارگیری رفتارهای صحیح غذایی غافل بود . به همین خاطر بخش تغذیه بیمارستان رسالت خود را بر دو پایه خدمات غذایی و خدمات آموزشی بنا نهاده است . این کتابچه به منظور آشنایی هر چه بیشتر همکاران گرامی با این واحد و مجموعه دستورالعملها و خط مشی های آن تنظیم شده است .

واحد تغذيه بيمارستان :

اين واحد شامل 2 بخش مشاوره تغذیه و خدمات غذايي ميباشد :

واحد مشاوره تغذیه :

مراقبت تغذيه اي و رژيم درماني بخش مهمي از برنامه درمان بيمارا ن است و جايگاه ويژه اي در ارتقاي كيفيت خدمات درماني ارائه شده به بيماران بستري دارد. لازم است کلیه بیماران در زمان بستری در بیمارستان از نظر وضعیت تغذیه ای توسط پرستار مورد غربالگری اولیه قرار می گیرند ( فرم های غربالگری تغذیه ای پیوست میباشد ) و در صورتیکه نیاز به مراقبتهای تغذیه ای ویژه داشته باشند جهت غربالگری نهایی به کارشناس واحد مشاوره تغذیه ارجاع داده می شوند. 

بعد از غربالگری نهایی توصیه های تغذیه ای لازم در فرم مخصوص ، توسط کارشناس تغذیه تنظیم و جهت بهره برداری تیم درمان ضمیمه پرونده بیمار می گردد .

سایر بیمارانی که به تشخیص پزشک نیاز به مشاوره تغذیه داشته باشند برگه مشاوره تنظیم و به بخش تغذیه ارسال می گردد . سپس کارشناس تغذیه بیمار را ویزیت و نسبت به پاسخ مشاوره و تنظیم برنامه غذایی اقدام لازم را انجام میدهد .

ارزيابي روزانه بيماران تحت تغذيه با لوله توسط كارشناس واحد مشاوره تغذيه انجام مي شود و نحوه ثبت برگه دخول و خروج توسط پرستار کنترل و اشکالات کتبا به دفتر پرستاری گزارش می گردد .

درخصوص بيماران تحت تغذيه با لوله ، محلول گاواژ با فرمولاسیون مشخص طراحی شده و روزانه برای مدت 24 ساعت تهیه می شود .

واحد دیابت :

روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته آموزش مراقبتهای تغذیه ای در بیماری دیابت به بیماران مراجعه کننده به واحد دیابت در دفتر بخش تغذیه صورت می گیرد و جزوه آموزشی به این افراد تحویل می گردد .

محلهای استقرار واحدهای مختلف بخش تغذیه :

دفتر بخش تغذیه در طبقه همکف و در کنار آسانسور قرار دارد که علاوه بر امر مدیریت بخش تغذیه ، کلاس آموزش بیماران دیابت و مشاوره تغذیه بیماران نیز در آن صورت می گیرد  . دفتر بخش خدمات غذا ، آشپزخانه , رختکن پرسنل ، انبارهای مواد غذایی و سرد خانه ها در زیر زمین قرار دارند .محل سلف سرویس بیمارستان در انتهای راهرو طبقه همکف در کنار بخش دیالیز میباشد که سالن غذاخوری برادران و خواهران با پارتیشن جداسازی شده است .

تجهيزات بخش غذا :

  • فر برنج دمکن  5 عدد
  • كباب پز تابشی 1 دستگاه
  • اجاق گاز 4 شعله 2 دستگاه
  • اجاق گاز
  • سبزي خردكن 1 دستگاه
  • سیب زمینی پوست گير 1 دستگاه
  • تخته كار با رویه پلاستیک فشرده 2 عدد
  • چرخ گوشت 2 دستگاه
  • يخچال و فريزر 3 دستگاه
  • سينك هاي تك خانه و دو خانه 4 عدد
  • ترالي حمل غذا 2 عدد
  • ظروف پخت
  • سيخ هاي استيل
  • دستگاه مخلوط كن

پرسنل بخش غذا :

  • يك نفر سرآشپز
  • 2 نفر آشپز
  • 1 نفر کمک آشپز
  • 5 نفر متصدی توزیع غذا غذا
  • 3 نفر نيروي خدمات ( تنظیف کار )
  • انبار دار
  • متصدی امور دفتری
  • 1 نفر كارشناس تغذيه رسمی
  • 1 نفر کارشناس تغذیه طرحی

كليه افراد در بخش خدماتبدون مدرک و بصورت تجربی کار در زمينه پخت انواع منوها و غذاهاي رژيمي را فرا گرفته اند. اين افراد تحت پوشش بخش خصوصي قرار داشتند که از 1/7/91 بصورت قراردادی تبصره 4 جزو نيروهاي بیمارستان قرار گرفته.

بخش مديريت غذا از نظر سازمانی زير نظر مديريت بيمارستان است.

تنظیم منوي غذایی : برحسب فصول سال ، بودجه مركز و سليقه غذايي مردم اين منطقه توسط مسئول واحد و با نظر مديريت و رياست مركز تنظيم مي گردد .منوي غذايي مي تواند به صورت ماهيانه ،هفتگي يا گردشي یا بر اساس پیشنهادات ارائه شده مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد .

جمع آوری آمار :

  • لیست غذایی بیماران ، صبح هر روز در بخشهای درمانی تنظیم و توسط متصدیان توزیع غذا جمع آوری میگردد .
  • لیست دانشجویان بالینی ماهیانه توسط مسئول آموزش بالینی ( اسکیل لب ) به بخش تغذیه ارسال می گردد .
  • لیست پرسنل بخشهای درمانی دو شیفت بطور هفتگی از طرف دفتر پرستاری و لیست پرسنل اداری و پاراکلینیک دو شیفت نیز بطور هفتگی توسط مسئول امور عمومی به بخش تغذیه ارسال می گردد .
  • حدود 10 نفر به عنوان غذای بیرون بر جهت پرسنلی که مایل به خرید غذای آزاد هستند در نظر گرفته میشود .
  • حدود 10 نفر نیز بعنوان آمار احتمالی در نظر گرفته میشود .
  • از روی آمار صبحانه ، آمار ناهار و شام محاسبه میشود .

تنظیم برنامه غذایی روزانه :

آمار مصرفی روزانه به تفکیک نوع رژیم و وعده غذایی برای گروههای مختلف شامل بیمار ، پرسنل و بیرون بر توسط کارشناس واحد خدمات غذایی تنظیم و به آشپزخانه ارسال می گردد .

تحویل مواد غذایی از انبار :پس از آمارگيري از بخشهاو با توجه به منوي غذایی ،فرم تحویل کالا توسط كارشناس تغذيه تنظيم و تحويل انباردار مي گردد.انباردار ، مواد غذاییرا مطابق لیست درخواستی تهیه میکند .  تحويل غذا توسط یکی از پرسنل تنظیفات که در برنامه هفتگی بعنوان تحویلدار مشخص شده است زیر نظر سرآشپز صورت می گیرد . كليه امور مربوط به خريد و انبارداری در حال حاضر توسط بخش خصوصی انجام میگیرد .

نگهداری مواد غذایی :

کلیه مواد غذایی پس از خریداری در انبار مرکزی ، سردخانه های زیر صفر و بالای صفر و سردخانه مخصوص سبزیجات بر اساس اصول انبارداری که در شرح وظایف انبار دار ذکر شده است نگهداری میشود .

 پس از تحویل غذا به آشپزخانه ، سبزیجات مستقیما به اتاق مخصوص شستشوی سبزی برده شده و بعد از شستشو به اتاق سبزیحات تمیز برای سایر اقدامات فرآوری منتقل میگردد .

گوشت مستقیما در اتاق فرآوری گوشت شسته و خرد یا چرخ شده و در یخچال مخصوص نگهداری گوشت تا زمان پخت نگهداری میشود .

سایر اقلام دریافتی از انبار نیز در محلهای مخصوص به خود طبق دستورالعمل نگهداری میگردند .

فرآوری و پخت غذا :

کلیه فرآیندهای پخت و فرآوری زیر نظر سرآشپز و مطابق با برنامه غذایی بخش انجام میگیرد .

توزيع غذا :

غذا براي پرسنل تنها به افراد دو شیفت تعلق میگیرد .آمار پرسنل دو شیفت بطور هفتگی از دفتر پرستاری و مسئول امور عمومی دریافت و پرسنل روزانه از واحدهای مربوطه ژتون تهیه و برای سرو غذا به سلف مراحعه می نمایند .اجازه خروج غذا از سلف سرویس وجود ندارد مگر در مواردی که سوپروایزور دستور آنر را صادر نماید . .توزيع غذاي بيماران بر حسب آمار ارائه شده از بخش ها و نوع غذاي رژيمي بيماران مطابق با كاردكس بيمار به صورت متمركز انجام مي گيرد .غذای بیماران در ظروف یکبار مصرف توزیع میگردد .

كليه قوانين و اصول بهداشتي زيرنظر كارشناس بهداشت محيط مركز و طبق پروتكل هاي موجود و آموزش آن ها طبق برنامه زمان  بندي صورت مي گيرد .

گزارش آمار

آمار غذایی مصرفی ، روزانه جمع آوری و در فرمهای مخصوص ثبت می شود . در پایان هر ماه آمار روزانه و جمع ماهانه آن به مدیریت فرستاده می شود .

در حال حاضر آمار مراجعین به شرح زیر میباشد که تنظیم برنامه هفتگی پرسنل و چیدمان نیروها بر اساس آن تنظیم میگردد :

بیمار

تنظیم برنامه هفتگی پرسنل :

  • با توجه به حجم کار و آمار فعلی تعداد نیروهای حاضر در شیفت به شرح زیر میباشد :
  • سر آشپز 1 نفر در هر شیفت
  • آشپز 1  نفر در هر شیفت
  • کمک آشپز 1 نفر که در صورت کمبود نیرو از آشپز بجای آن استفاده میشود
  • خدمات مرد 2 نفر در شیفت صبح و یک نفر در شیفت عصر
  • متصدی توزیع غذا 3 نفر در شیفت صبح و 3 نفر در شیفت عصر
  • انبار دار 1 نفر در شیفت صبح ( در موارد لزوم در شیفت عصر نیز احضار خواهد شد )
  • متصدی امور تغذیه 1 نفر که برخی وظایف مسئول بخش تغذیه به ایشان تفویض میگردد . در حال حاضر طبق قرارداد این شخص در احتیار شرکت قرار دارد و این پست بلاتصدی میباشد .
  • کارشناس واحد خدمات غذایی 1 نفر که در حال حاضر بصورت نیروی طرحی میباشد .
  • کارشناس مسئول بخش تغذیه 1 نفر
  • کارشناس مشاوره تغذیه و رژیم درمانی در حال حاضر بعلت کمبود نیرو توسط کارشناس مسئول بخش اداره میگردد .

اصول تنظیم برنامه هفتگی :

شیفت صبح از ساعت 6 صبح الی 2 بعد از ظهر بمدت 8 ساعت

شیفت عصر از ساعت 12 ظهر الی 8 بعد از ظهر بمدت 8 ساعت

تعداد نیروها بر اساس حجم کار و به پیشنهاد سر آشپز قابل تعدیل است  مثلا روزهای یکشنبه و سه شنبه حتما 3 نفر متصدی توزیع غذا در نظر گرفته میشود .

تعطیلی روز جمعه بطور چرخشی بین پرسنل تقسیم میگردد .

نیروهایی که در روز جمعه تعطیل هستند  پنجشنبه آن هفته در صورت امکان عصرکار گذاشته نمی شوند .

به همه نیروها هر هفته در صورت امکان 1 روز تعطیلی تعلق می گیرد .

در پایان هر ماه اضافه کاری پرسنل محاسبه و به کارگزینی ارسال می گردد .


واحد كامپيوتر

Hospital Information System

پائین آوردن زمان پذیرش، زمان ترخیص، زمان انتقال بیمار، زمان درخواستهای پاراکلینیکی، زمان اخذ جوابها، زمان مراجعه به اطلاعات قبلی پرونده، بالا بردن میزان دقت در درج اطلاعات، تسریع ارتباطات بین بخشی و در نهایت بالابردن میزان رضایت بیمار، ارائه خدمات بهتر، دریافت آمار و گزارشات روزانه و زمانی، اطلاع از وضعیت درآمد و هزینه بیمارستان، تعدیل نیروها و غیره مسائلی هستند که نیاز بیمارستان به HIS را دوچندان می کنند. همچنين برای افزایش دقت و تسریع در ارائه خدمات به بیمار ، تسريع در تشکيل و گردش پرونده دربيمارستان ، بازيابي سريع پرونده براي اهداف گوناگون همچون تحقيقات و مطالعه دانشجويان ذيربط و امکان استفاده آسان از مدارک پزشکي و... وجود HIS درهر بيمارستاني ضروری است. HIS تمامی این مسائل را برای بیمارستان حل می کند و بیمارستان را از یک سازمان سنتي به یک مرکز مدرن درمانی تبدیل می کند. البته سيستم اطلاعات بيمارستاني فقط در مسائل درماني خلاصه نمي شود. آنچه مسلم است بيمارستان سازماني متشكل از بخشها و واحدهاي كلينيكي و پاراكلينيكي است كه در كنار واحدهاي پشتيباني مجموعه واحدي را تشكيل داده و هدف مشخصي را دنبال مي كند.يكي از مزيت هاي HIS اين مركز open soruceبودن آن است كه توسط مسئول كامپيوتر مي توان تغيرات مورد نظر را در برنامه اعمال كرد و كاستي هاي آنرا برطرف كرد و آنرا توسعه داد.به همين خاطر كليه پرسنلي كه با برنامه كار مي كنند ميتوانند با ارائه طرحها و نظرات خود به كميته پيشنهادات هم از امتياز پيشنهادات بهرمند شوند و هم در امر به روز رساني و توسعه برنامه بيمارستان سهيم شوند.

متاسفانه این سیستم هنوز تا بخش تغذیه گسترش نیافته است که این موضوع در دست اقدام است .