• 1402/02/18 - 15:40
  • - تعداد بازدید: 110
  • - تعداد بازدیدکننده: 104
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
به مناسبت هفته سلامت

آیا تغذیه و الگوی غذایی افرادی که دخانیات مصرف می کنند با افراد عادی باید متفاوت باشد؟

خطرات و آسیبهای بالقوه استعمال دخانیات

خانم زینب همت دار کارشناس ارشد تغذیه، درگفتگو با واحد روابط عمومی بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) فسا اظهار داشت: سیگار و تنباکوی موجود در آن، از مهم ترین عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی عروقی، اختلالات تنفسی، سرطان، افزایش خطر پوکی استخوان و ... است. در کشور ما، استعمال دخانیات در مردان جوان و بزرگسال بیش از زنان می باشد. 

وی افزود: بین استعمال دخانیات و تغذیه ارتباط متقابل وجود دارد. استعمال دخانیات موجب افزایش استرس اکسیداتیو و تولید رادیکال های آزاد و فلزات سنگین مثل سرب، آرسنیک و کادمیوم در بدن می شود. جهت کاهش میزان این مواد در بدن لازم است آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین ث، ویتامین ای و سلنیوم مصرف شود، در نتیجه گنجاندن میوه و سبزیجات تازه در وعده های غذایی افراد سیگاری به کاهش عوارض ناشی از مصرف سیگار کمک می کند. علاوه بر این، مصرف لبنیات نیز مانع جذب فلزات سنگین موجود در سیگار می شود.
همتدارگفت: مصرف برخی مواد غذایی مانند چای و گوشت (به ویژه گوشت قرمز) به علت ادرار آور بودن و اسیدی کردن محیط خون، باعث افزایش دفع نیکوتین شده و تمایل به مصرف سیگار را در افراد سیگاری افزایش می دهد. اما برخی از مواد غذایی به ویژه سبزیجات، به دلیل قلیایی کردن محیط خون سبب کاهش دفع نیکوتین بدن می شوند، بنابراین میل به استعمال دخانیات را کاهش می دهند. 
 در پایان این کارشناس ارشد تغذیه اظهار داشت: داشتن الگوی غذایی صحیح شامل مصرف انواع میوه‌ و سبزیجات تازه، حبوبات، گوشت سفید ¬(ماهی و مرغ)، لبنیات کم چرب، انواع مغز دانه ها شامل گردو، بادام، پسته و ...، استفاده کافی از مایعات و افزایش فعالیت فیزیکی روزانه در کاهش عوارض سیگار بسیار موثر است. در پایان می توان گفت، با توجه به این که پس از ترک سیگار، اشتهای فرد افزایش و سوخت و ساز بدن کاهش می یابد، فرد مستعد اضافه وزن و چاقی می شود. در نتیجه این افراد بایستی از طریق داشتن تغذیه سالم و برنامه ورزشی منظم گام موثری در جهت ارتقا سلامتی خود بردارند.

 

  • گروه خبری : گروه های محتوا,اخبار,اطلاعیه
  • کد خبر : 8919
کلمات کلیدی
علی دیناروند
خبرنگار

علی دیناروند

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: