• 1401/05/13 - 11:41
  • - تعداد بازدید: 162
  • - تعداد بازدیدکننده: 156
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برپایی ایستگاه آموزش به مادران بمناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) فسا

واحد آموزش سلامت در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) فسا بمناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر اقدام به برپایی ایستگاه آموزش به مادران کردند.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) فسا؛واحد آموزش سلامت در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) فسا بمناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر اقدام به برپایی ایستگاه آموزش به مادران در ورودی بخش های درمانی و بخش post partum  با هدف تاکیید بر اهمیت تغذییه با شیر مادر و عدم استفاده از شیر خشک , پستانک و ....نمودند.

دکتر پروین مرادی مدیر گروه و متخصص زنان زایمان بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) فسا  گفت؛شیر مادر هدیه ای با آثار ماندگار است که فواید آن تا آخر عمر همراه کودک خواهد بود. از بین تمام علل و عواملی که بر روند رشد و نمو شیرخوار تأثیر می گذارند، تغذیه دارای جایگاه بالاتری است که هم بر رشد و هم بر نمو تأثیر شگرفی دارد.

شیر مادر بهترین غذا و راه تغذیه ای برای نوزادان است. وجود حداقل 400 ماده مغذی در کنار هورمون ها و ترکیبات مبارز با بیماری در شیر مادر وجه تمایز آن با شیر خشک می باشد. شیر مادر با ارزش غذایی بالا به هنگام رشد نیازهای کودک شما را هم برطرف خواهد کرد. بهبود رشد شناختی کودک شما و همچنین هوشمندی کودکان تا حدود زیادی توسط تغذیه با شیر مادر امکان می پذیرد.

ابتلای نوزادان به بیماریها در سالهای ابتدایی زندگی کاهش می یابد، در صورتیکه منحصراً با شیرمادر تغذیه  کنند. شیردهی به نوزادان و کودکان برای برخی مادران آسان و راحت و برای برخی دیگر بسیار دشوار می باشد. پس از زایمان مادران مدتی در بیمارستان بستری خواهند بود و برخی دچار مشکلاتی به هنگام شیردهی شده که پرستار نوزاد با ارائه راهکارهای مفید و همچنین با نظارت مستقیم موارد و مشکلات دورمانده از چشم مادر را نیز برطرف می کند.

وی افزود؛مؤثرترین  و طبیعی ترین راه پی بردن به نیازهای کودک و بر آورده شدن آنها  تغذیه با شیرمادر است. گام های ابتدایی یادگیری شیوه مادری با شیر دهدهی آغاز می گردد. همچنین برقراری ارتباط و احساسات نزدیک با کودک در دوران شیردهی، از لحاظ روانی مفید بوده و نیازهای روانی و عاطفی مادر نیز برطرف خواهد شد.برخی بیماریها در دوران شیردهی از دیابت، کم خونی، پوکی استخوان و شکستگی گردن استخوان ران مادر در سنین سالمندی و سرطان پستان و تخمدان جلوگیری خواهد کرد. با شیردهی و تاخیر در شروع قاعدگی، بارداری مجدد پس از زایمان به تعویق می افتد.مادر می تواند اضافه وزن ناشی از دوران بارداری را زودتر کاهش می دهد.رفتارهای بهداشتی مادر توسط تغذیه با شیر مادر تقویت  خواهد شد. مانند:  عدم کشیدن سیگار، حس تندرستی بالا، مراقبت و ایجاد کننده ی محیط پرنشاط.

شیر دریافتی نوزادان در هر وعده با توجه به روش های مختلف تغذیه متفاوت است. اجازه دادن کودک خود تعیین کننده ی میزان دریافت شیر و کفایت آن  باشد.در صورتیکه شیرخوار  به مقدار کم شیر خورد، در نوبت بعدی، بیشتر به او شیر دهید یا میتوان وعده بعدی تغذیه را به خصوص با مشاهده علائم گرسنگی زودتر انجام داد.

وی ادامه داد؛آگاهی از تغذیه و نوشیدن و خوردن مواد غذایی برای همه افراد می بایست مهم باشد اما در زنان شیرده بیشتر توجه به آن هست چراکه مواد مغذی و مناسب و .. از مادر از طریق شیر به کودک منتقل می شود. همانند دوره‌ی بارداری، مادران شیرده باید رژیم هایی را رعایت کنند چون حذف مصرف ماهی‌هایی دارای جیوه بالا، کاهش یا عدم مصرف کافئین، خودداری از مصرف غذاهای پرادویه.

مشکل و ناراحتی های زمان شیردهی مادران با آموزش، پشتیبانی و تمرین مناسب حل شده و مادران پیروز بر این مسئله خواهند شد. در هفته اول و گاهی تا 10 روز ابتدایی پس از زایمان درد سینه ها طبیعی بوده که با هر بار مکیدن نوزاد کمتر می شود. در صورت آسیب دیدگی مادر هنگام شیر دهی یا آسیب سینه ها یا نوک پستان می بایست به پزشک مراجعه کرده تا راهنمایی ها و درمان را دریافت کند. بطور معمول با استفاده از تکنیک های درست شیردهی, مشکلات حل خواهد شد.

 

 

 

 

  • گروه خبری : گروه های محتوا,اخبار
  • کد خبر : 6718
کلمات کلیدی
علی رحیمی
خبرنگار

علی رحیمی

تصاویر

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: