• 1401/03/11 - 09:55
  • - تعداد بازدید: 219
  • - تعداد بازدیدکننده: 215
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو کمیته علمی کشوری کرونا:

همچنان باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم

عضو کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه به محض مشاهده اولین سیگنال ها، موج جدید کرونا اعلام می شود، گفت: بر اساس ارزیابی آخرین گزارش ها، هنوز سیگنالی از افزایش موارد کرونا و موج جدیدی از این بیماری در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نداریم.

دکتر مسعود یونسیان در گفتگو با خبرنگار وبدا، اظهار داشت: همچنان باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم چراکه در مناطقی از سازمان جهانی بهداشت مانند آمریکا، غرب اقیانوس آرام و آفریقا، مواردی از افزایش نسبتا قابل ملاحظه کرونا داریم که شاید در این کشورها، موج جدیدی از کرونا در راه باشد. 
 
وی افزود: اگرچه هنوز واریانت غالب در اکثر کشورها و ایران، امیکرون است اما زیرسویه هایی در آفریقای جنوبی تحت عنوان BA4 و BA5 شناسایی شده است. در کشورهایی که زیرسویه قبلی آنها، BA1 بوده می تواند موجب افزایش موارد کرونا باشد اما در کشور ما بر اساس گزارش های دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و انستیتو پاستور ایران، زیرسویه غالب، BA2 بوده و بنظر می رسد کشورهایی که با این زیرسویه درگیر بوده اند در برابر زیرسویه های جدید، مقاومت خوبی نشان داده اند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: خوشبختانه حجم بالای واکسیناسیون در کشور ما و البته نسبت بالای ابتلا به کرونا، مصونیت خوبی را برای کشور ما ایجاد کرده بنابراین هیچ سیگنالی از موج جدید کرونا در آینده نزدیک در ایران نداریم. در مورد آینده دورتر مانند اواخر تابستان یا پاییز، نمی توان پیشگویی کرد و بر اساس آن، تصمیمات مدیریتی گرفت. 
 
دکتر یونسیان تاکید کرد: در این شرایط باید همه گوش به زنگ باشند و به محض مشاهده اولین سیگنال های جدی از افزایش موارد کرونا در کشور، باید تصمیمات لازم را بدون معطلی گرفت اما پیشگویی کردن از امروز در مورد موج های بعدی در اواخر تابستان یا فصل پاییز، کار صحیحی نیست. 
 
عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به لزوم راه اندازی کلینیک های پساکرونا در کشور و طرح این مساله در جلسات ماه های گذشته کمیته علمی کشوری کرونا، ادامه داد: گفته می شود که حداقل حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا ممکن است دچار کووید دراز مدت شوند بنابراین جدا از اینکه کرونا کنترل شود یا خیر باید به کووید درازمدت توجه کنیم. 
 
دکتر یونسیان افزود: رییس جمهور در جلسه این هفته ستاد ملی مقابله با کرونا بر دوران پساکرونا تاکید داشت. بنابراین باید خودمان را برای مدیریت عوارض کووید دراز مدت در دوران پساکرونا آماده کنیم و تا زمانی که کووید۱۹ کنترل می شود، باید دستورالعمل ها را تغییر داده و به روز رسانی کنیم چراکه تا ابد نمی توان محدودیت ایجاد کرد. 
 
وی تصریح کرد: باید در مقابله با کرونا، انعطاف پذیری داشته باشیم و تا زمانی که کووید۱۹ در کنترل است، مردم باید به زندگی عادی خود و تامین معیشت و اقتصاد خانواده بپردازند اما به محض مشاهده سیگنال جدیدی از بیماری مبنی بر احتمال ایجاد موج کرونا، لازم است که محدودیت ها را تدریجی اعمال کنیم.
  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 6383
فائزه پیمانی
خبرنگار

فائزه پیمانی

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: